Heb je het al gelezen? Wij staan in de laatste editie van De Heistal! Wijkblad De Heistal is een uitgave van de gelijknamige stichting, mede mogelijk gemaakt door subsidie van de gemeente Nijmegen en wordt verspreid in de wijken Hatertse Hei & Grootstal, omsloten door de straten Grootstalselaan, Hatertseweg, Slotemaker de Bruïneweg en St. Annastraat. Voor de najaarseditie spraken we met redacteur Dorite Claassen, over hoe Claudia het dankbare uitvaartsondernemingsvak is ingerold en waarom haar aanpak in uitvaartverzorging zo anders is dan andere uitvaartverzorgers.
Via deze link kun je de oktobereditie bekijken. Maar om het jou makkelijk te maken, kun je het stuk ook hieronder lezen.
Nogmaals bedankt Wijkblad De Heistal voor het fijne interview en mooie artikel.
De Heistal Wijkblad oktober 2021
‘Een warme deken over je verdriet’
Voordat ik met een ondernemer in gesprek ga, kijk ik meestal even op de website. Dat geeft mij alvast een beeld van het bedrijf en de persoon erachter. Dat doe ik ook met de ervaringen van het bedrijf. Zo kwam ik op de titel van dit verhaal. Dit is namelijk één van de lovende reacties die Claudia ontving van een nabestaande. Ik wilde me een beetje voorbereiden op het gesprek met Claudia, die zelf niet graag in de belangstelling staat, maar toch het gesprek met mij wilde aangaan. Het werd een heel prettig ongedwongen gesprek en ik denk dat juist die ongedwongenheid haar kracht is in dit nogal moeilijke beroep. Want zeg nou zelf; je werkomgeving in de uitvaartverzorging bestaat voor een groot deel uit mensen die net iemand hebben verloren en heel verdrietig zijn. Bovendien moet er dan in korte tijd van alles geregeld worden voor het laatste afscheid. Dat is niet niks. Daar heb je hulp bij nodig; iemand die met je meedenkt, advies geeft, maar die ook begrip heeft voor je emoties en je hierbij ondersteunt. Iemand die oog heeft voor je uitgesproken én je niet uitgesproken wensen voor het afscheid. Die allerlaatste ogenblikken met je geliefde zijn heel intens.
Altijd bereikbaar
“Het is zeker geen makkelijk beroep, maar het geeft echter wel veel voldoening,” aldus Claudia, die sinds zeven jaar zelfstandig ondernemer is in de uitvaartbranche.
Het zou kunnen dat we tijdens ons gesprek gestoord worden want haar telefoon staat 24/7 aan en zij is de enige die de telefoon opneemt! Op deze manier krijg je ook gelijk contact met haar krijgt en geen telefoonopneemdienst. Een hele belasting, ook voor haar gezin. Die geven haar graag de vrijheid om er met alle tijd en aandacht te zijn voor de nabestaanden. Een overlijden dient zich altijd op een onverwacht moment aan.
Heel iets anders
Voordat zij in dit vak terecht kwam was Claudia op een heel ander gebied werkzaam. Niet te vergelijken. Zij werkte eerst als winkelmeisje bij haar ouders in de zaak en later als directiesecretaresse en schoonheidsspecialiste. Maar de uitvaartzorg wekte echter al lange tijd haar interesse en leek haar een boeiend vak, ondanks de zwaarte ervan.
Oriënteren
Zij is zich bij grote, middelgrote en kleine uitvaartondernemers gaan oriënteren en kwam er al snel achter dat een kleine onderneming het beste bij haar zou passen. Bij een groot bedrijf ben je vaak gebonden aan een tijdslimiet en daardoor is het opbouwen van een vertrouwensband niet mogelijk en dat is nu nét wat Claudia zo ontzettend belangrijk vindt in de uitvaartverzorging.
Wil je een uitvaart goed op de overledene en nabestaanden afstemmen en maatwerk leveren, dan is vertrouwen en voldoende tijd een groot goed.
Raakvlakken
Bij een van haar bezoeken bij haar vaste drukkerij kwam ze in contact met Anneke Postma, een bekende in de uitvaartverzorging hier uit Nijmegen. Uit de gesprekken die ze samen hadden bleek, dat zij dezelfde denken werkwijze hanteerden en ook met dezelfde leveranciers zaken deden. Anneke wilde graag stoppen en haar bedrijf niet bij een grote onderneming onderbrengen. Zij vond Claudia een prima opvolgster. Ze gingen samenwerken en ruim een jaar geleden nam Claudia het bedrijf van Anneke over.
Claudia wil geen standaardpakket leveren maar maatwerk, zoals een persoonlijke rouwkaart en/of een afscheidsdienst in een omgeving waar de familie zich prettig voelt. Nabestaanden houden samen met Claudia de regie; daarnaast kan Claudia gebruik maken van de vele mogelijkheden die er zijn om de uitvaart zo persoonlijk mogelijk te maken. Dat regel je niet in één gesprek. Daar moet je meer tijd voor nemen. Daarom heeft Claudia regelmatig contact met de nabestaanden, die tijdens de gesprekken vaak herinneringen ophalen, waardoor zij de overledene beter leert kennen en daarop kan inspelen. Zij wil het bedrijf klein houden en werkt met 1 assistente, en een vast team van plaatselijke toeleveranciers, die allen zelf verantwoordelijk zijn voor hun producten zoals, drukkerij, kistenleverancier, bloemist. Korte lijnen daar houdt ze van. Ook kan zij een beroep doen op enkele studenten, die zij inzet als dragers. Dat laatste komt echter niet zo vaak meer voor omdat ze graag wil dat een overledene wordt gedragen door familie of een vrienden- of bijvoorbeeld een hobbyclub die deze rol wil vervullen. Twee weken na de uitvaart bezoekt zij de nabestaanden voor een nagesprek en om de rekening persoonlijk te overhandigen. Is er nazorg nodig, dan kan zij die ook bieden.
Op de website van Claudia Rossen Uitvaartverzorging vind je nog veel meer informatie, zoals het “laatste wensenboekje.” Hierin kun je je persoonlijke voorkeuren en wensen vastleggen voor je latere uitvaart. Je vindt informatie over een dementievriendelijke uitvaart en het betrekken van kinderen bij een uitvaart. Door kinderen dingen te laten doen voelen zij zich betrokken en kunnen zij het verdriet en gemis beter een plekje geven.